Uurime, mida söödi keskaegses Tartus
Homme
algavad Tartu uurivad hansapäevad. Igal aastal on hansapäevadel mingi teema või
deviis, sel aastal keskendutakse uute teadmiste saamisele.
Nagu ikka
toimetatakse ka Antoniuse õues ja Maitseelamuse koda tegeleb samuti uurimisega, seda siis keskaegse toidu osas. Nii
laupäeval kui pühapäeval kell 13.00 toimub keskaegse vurfiga toitude õpituba,
midagi temaatilist võib leida ka tavamenüüst.
Hansapäevad 2010 (foto: www.hansapaevad.ee) |
Kui ma
hakkasin otsima ideid õpitoa jaoks, tahtsin leida midagi, mis oleks Tartule
hästi iseloomulik, mitte lihtsalt keskaegne või oldehansalik (see ei ole
mõeldud pahatahtlikult, vaid paljude jaoks on keskajahõnguliste toitude ja Olde
Hansa vahel võrdusmärk). Kuna keskaegsed autentsed toiduretseptid on tänapäeva
inimese jaoks suuresti „imelikud“ ja kummaliste maitsekooslustega (näiteks soolases
toidus on nii soolast kui magusat maitset), mõtlesin selle eksootika jätta
mingiks muuks ürituseks ja keskenduda
hoopis toorainele. Ehk et mida võidi tarbida keskaegses Tartus.
Keskaegsed puunõud (foto tehtud Visby muuseumis) |
Sajaprotsendilist
teadmist siin polegi, pildi aitavad kokku panna arheoloogide, arheobotaanikute
ja – zooloogide uurimistööd ning interpretatsioonid, midagi võib selguda ka
kirjalikest allikatest, kuigi need annavad eelkõige pildi siinse ülemkihi
(raad, gildid, ordu, jms) pidusöökidest, nende korraldamiseks varutavast toidukraamist ja muudest kuludest.
Pealegi ma ei tea, kas sellist kirjalikku allikmaterjali Tartu kohta on
säilinud, Tallinnas osas on. Arheoloogias on peamiselt uuritud linnade
jäätmekaste (= keskaegne prügikast) kui inimeste igapäeva elu peegleid, nii et keskaegsest
kultuurkihist on võimalik leida erinevate kasutatud või levinud taimede
seemneid ja õietolmu, loomseid jäänuseid (loomade luid, isegi munakoori, jms) ning kasutatud nõusid või nende fragmente (laudnõud, keraamilised nõud, ka
metallist nõud). Linnast väljas pole kahjuks selliseid prügimägesid võtta,
sestap on selline info kaldu tiheasustuse suunas. Paraku ei ole aga ükski
uurimismeetod täiuslik, ehk et appi tuleb võtta ka allikakriitika, kohati ka
puhas loogika, lisaks ei saa ju terve asula kultuurkihti lihtsalt pahupidi
pöörata. Näiteks ei kohta me arheobotaanikute töödes mandleid, mis ometi olid
vähemalt Tallinna linna ülemkihi laual olemas. Põhjus on väga lihtne, need
toodi siia juba kooritud kujul, mistõttu ei ole mandlikoori säilinud resp olemas. Huvitaval
kombel pole märke ka sibula kohta, kuigi kirjasõna kaudu on teada
selle ulatuslikust kasutamisest ja isegi sibulaseemnekaubandusest.
Keskaegsed keraamilised kannud (foto tehtud Visby muuseumis) |
Keskaeg tõi
kööki uued tuuled ja muutis senist toitumist väga oluliselt. Uus
kolmeväljasüsteem võimaldas efektiivsemat
viljavaheldust, levisid rohkem energiat andvad kultuurid, mis aitasid
näljahädadest, sõdadest ja ikaldustest kiiremini taastuda. Siinset
toidukultuuri edendas kõvasti hansaaeg – linnades tarvitati kaubanduslike
sidemete kaudu sissetoodud uusi toiduaineid, mitmesuguseid vürtse ja
maitseaineid, levisid uued toidud. Mõistagi sai neis hüvedest enim osa linna
ülemkihti kuuluvad inimesed (väga pikaks ajaks jäi käibele kaks sotsiaalset
kihti – Deutsch ja Undeutsch,
mida eristati mitte niivõrd rahvuse, vaid ametite ja ühiskondliku staatuse järgi), kuid eks info levis ja miskit jagus
ka alamkihile, tollased linnad olid ju pigem tihedalt seotud kogukonnad kui
üksikute persoonide kogumid. Järgneva ringina sai uuendustest osa umbes
paarikümne kilomeetrine ring ümber linnade, kust hangiti peamiselt
tavatoorainet. Jne, jne.
Mida siis
Tartus tarbiti? Teraviljadest juhivad oma leiduvuse järjepidevusega rukis ja
oder. Muinasaja lõpul oli peamiseks viljaks veel oder, rukis hakkas levima
11. saj taliviljana ja muutus kiiresti olulisimaks leivaviljaks, otra kasvatati
rohkem õlle jaoks linnaste saamiseks. Leidub ka Lõuna-Eestile iseloomulikumat kaera, vähemal
määral nisu ja tatart. Põllukultuure ründasid ka umbrohud, kas neid ka toiduks
kasutati, on iseasi.
Kaunviljadest
on kõige enam esindatud herned, leidub ka läätsi. Kaunviljad on olnud keskaja inimese
toidulaual väga olulised, kuna neid oli lihtsam kasvatada, terad olid valgurikkad
ja toitvad. Ometi loeti kaunviljadest valmistatud sööke alama klassi toiduks. Oad või herned koos seapekiga on tuntud üle
Euroopa ja arvatavasti ka siinsetes kõrtsides.
Köögiviljadest
oli tuntuim naeris, mille võidukäik
lõppes alles kartuli levikuga 19.saj II poolel. Tarbiti ka kapsast (kuigi
hapendamine on selgelt saksa ja/või vene mõju) ja isegi kurki. Tartu ümbruses
polnud tundmatud ka porgand ja pastinaak.
Maitsetaimedest
ja vürtsidest oli levinuim maitseköögivili sibul, kusjuures sibulaseeme oli
tähtis impordiartikkel. Rohkelt tarvitati tilli, köömneid, veel ka sellerit, sinepit,
peterselli, kadakamarju, jne. Õlle jaoks vajati palju humalaid. Magusainetest
kasutati mett, kuna suhkur oli luksuskaup. Sool oli siinmail tähtsaim
impordiartikkel, soola vastu vahetati sadamates vilja. Tänu hansakaubandusele
saabusid toidulauale importvürtsid – siinkandis leiab näiteks musta pipart,
koriandrit ja kardemoni. See aga ei tähenda, et muud maitsetaimed ja vürtsid
oleksid päris tundmatud olnud.
Puuviljadest
olid levinud õunad, pirnid, ploomid ja kirsid, marjapõõsastest must ja punane
sõstar. Importkaupadena siiasaabunud viigimarjad ja viinamarjad tunduvad olnud üsna kättesaadavatena. Marjapõõsaid kasvatati ilmselt siiski kaunis vähe, rohkem
korjati metsast marju ja pähkleid, tundub, et kõige enam armastati
metsmaasikaid ja – vaarikaid, samuti leiavad rohket tarbimist murakad,
mustikad, pohlad ja jõhvikad. Pähklite osas leiab palju jälgi nii sarapuu-
kui ka Kreeka pähklite kohta.
Õli- ja kiutaimede
osas juhib kanep, järgnevad unimagun ja lina.
Muinasaja
lõpul kasvatati palju kariloomi. Varemlevinud hobuselihasöömine taandus
keskajal, lihaloomadena peeti nüüd sigu ja lambaid, piima ja liha saamiseks veiseid. Veiste
suurt osakaalu seletab ka nende kasutamine tööloomadena. Leiuainese järgi (loomade
vanused ja luude koosseis) saab öelda, et Tartus söödi päris palju head liha. Keskajal polnud või ilmselt Eestis
luksuskaup, küll oli seda juust. Kodulinnud olid seevastu popid – eriti kanad
ja haned. Metsloomade küttimine hakkas
muutuma mõisnike ja teiste ülikute privileegiks, talurahvas tegeles edasi
metsamarjade, pähklite ja mitmesuguste taimede korjamisega.
Kaladest
olid esindatud enamus ka praegu tuntud kalu. Imporditi aga kõige enam heeringat
(soola järel 2.kohal), mis inimeste mälus on praegugi ju pidulauatoit.
Mida
järeldada keskaegse Tartu toidulaua kohta? Kindlasti tarbiti palju kodumaist
kraami. Võrreldes Hansa Liidu südame Saksamaaga söödi siin hästi palju
metsamarju , üsna tähtsal kohal olid õlitaimed ning importpuuviljad, vähe
liikus aga imporditud vürtse.
Toitude
kohta on märksa keerulisem midagi arvata. Siinsed toidud olid arvatavasti lihtsad,
mandlipiimast ja kallite vürtsidega
valmistatud kookidest ei tasunud kindlasti unistada. Üheks põhitoiduseks oli
kindlasti rukkileib, nisujahust valge leib ehk sai kuulus pidupäeva juurde, liha
oli siis levinum kui uusajal, kaladest söödi lisaks sissetoodud soolaheeringale
veel ka lõhet. Herneid seapekiga ma juba mainisin, aga üsna levinud võis olla
ka liha ja köögiviljadega ühepajatoit.
Jookidest
tarbiti suurel hulgal õlut (sealhulgas erinevate ürtidega maitsestatud õlut),
tehti ka mõdu ja linnades tarvitati pidusöökide juurde maitsestatud veine. Ohtrat õllejoomist põhjendab asjaolu, et eriti
linnades oli veevärk olematu ja võisid levida nakkused ning õlu osutus puhtamaks
joogiks kui ebakvaliteetne vesi.
See oli siis
lühike ekskurss Tartu kulinaarse keskaja tagamaadele. Pikemalt saame sel teemal
arutada laupäeval ja pühapäeval Jaanilinnas Antoniuse õues, jutustamise kõrvale
proovime valmistada kanepitempi, odrakaraskit, kruubiputru ja magusaks teeme
praesaiu. Enamvähem kõik kasutatavad koostisained on sellised, mis olid tuntud ka keskaegses Tartus. Kas
siis ka selliseid toite söödi, on juba omaette küsimus, midagi sinnakanti aga
kindlasti.
____________________________________________________
Kruubipuder herneste, praetud sibulate, naeri ja suitsulihaga aastal 2012 |
Et kellelgi
ei tekiks kahtlusi, kas ma olen eluala vahetanud, siis siin nimekiri
kirjandusest, kust ma lisaks enda teadmistele maha spikerdasin:):
Eero Heinloo.
Kõrts keskaegses linnas. Näituse Poriveski kõrts kataloog. Tartu Linnamuuseum
2011.
Kersti Kihno, Sirje Hiie. Evidence of pollen and plant macro-remains from the sediments of
suburban area of medieval Tartu. Estonian Journal of Archaelogy, 2008, 12(1).
Liina Maldre. Eesti keskaegsete linnade arheozooloogilisest leiumaterjalist. Tartu
Linnamuuseumi aastaraamat 13, 2007.
Inna Põltsam. Söömine-joomine keskaegses Tallinnas. Tallinn 2002.
Ülle Sillasoo. Taimed hiliskeskaegse Liivimaa linnaelanike toidus ja arheobotaanilises
materjalis. Tartu Linnamuuseumi aastaraamat 13, 2007.
Ülle Sillasoo. An Archaeobotanical approach to investigating food of the Hanseatic period
of Estonia. Medieval Food traditions in Northern Europe. Copenhagen 2007.
Kommentaarid